Tuesday, November 10, 2009

Melembutkan jiwa insani


Jiwa rohani manusia ini sungguh unik. Sungguhpun dari luar kelihatan serupa, akan tetapi tak semua mempunyai rasa yang sama,tak semua memikirkan perkara yang sama dan setiap jiwa insan itu berbeza lahiri dan batili.

Ada insan yang lahirnya seorang dalam keluarga yang agak keras didikannya,tetapi jiwanya lembut,hatinya lembut. Terus, terusan menjadi penyejuk. Begitu juga, ada insan yang lahirnya dalam keluarga dan persekitaran yang tenang,akan tetapi menjadi jiwa yang memberontak dan hilang pertimbangan dalam keputusan.

Akan tetapi jiwa insani itu boleh dilembutkan dengan nilai yang dapat menyantuni jiwanya. Erti sabar tak pernah dijumpai pada mulanya mungkin,tetapi dapat dipupuk dengan bacaan YAASIN setiap hari yang bakal melembutkan jiwa insan tersebut. Selain itu keredaan marahnya semakin dapat dicapai dalam keadaan dirinya yang memejanrakan dirinya dari sifat mazmumah dan berhijrah kepada mahmudah. Alhamdulillah mungkin itu yang dikatakan ketenangan hakiki.

Jiwa insani ini juga adakalanya perlu dibentuk dengan kekerasan pada beberapa kes yang mungkin kita terlepas pandang. Dan mereka ini akan menjadi lebih tunduk dari yang dahulu, lebih berhijrah dengan taubatan Nasuha. Sebagai contoh, seseorang yang pernah dicuba untuk diubati dan diubah kepada yang lebih baik, akan tetapi tidak dapat dikekang lagi kekufurannya, perlu dihukum barulah dia akan sedar. Namun,kebiasaannya Tuhan akan memberi golongan ini pengajaran yang menyakitkan yang tidak terbayang oleh kita yang mereka akan jadi sedemikian rupa.

Sungguhpun begitu, selaku manusia yang mempunyai percentage iman yang pasang surut harus berfikir dari sudut positif. Kita bukan penghukum. Hanya boleh menyampaikan dengan jiwa yang ikhlas InsyaAllah.

No comments: