Monday, November 9, 2009

Tarbiyyatul awlad..


Abdullah Nasih Ulwan memberikan garis panduan untuk mendidik anak-anak.Sekadar perkongsian setelah tidak mencoret tentang ukhrawi.Sebelum mendidik anak-anak sudah pasti setiap insan itu mendirikan rumah tangganya.Rumah tangga yang dibina sudah pasti menginginkan kebahagiaan berpanjangan dan berkekalan. Akan tetapi, ramai di kalangan manusia kini yang terlepas pandang perkara ini.Mahukan anak yang soleh dan solehah tetapi tidak menjadi lelaki dan perempuan yang soleh dan solehah.

Oleh kerana yang demikian, kita seharusnya memahami hak seorang anak dan hak kita sebagai ibu bapa.Anak mempunyai hak yang tersendiri.Hak seorang anak ialah hak makan pakai yang ditanggung oleh ibu bapa. Hak yang paling penting ialah hak mendapat ibu yang solehah dan baik.Selain itu,anak juga berhak mendapat nama yang baik-baik yang dipilh oleh bapanya. diberitakan bahawa, suatu ketika telah datang kepada sahabat Rasulullah dan seorang bapa telah mengadu bahawa anaknya telah derhaka kepadanya.Maka sahabat pun memanggil sang anak tersebut dan ditanya mengenai kesahihan aduan bapanya. Maka sang anak pun menerangkan bahawa, bapanya tidak menunaikan haknya sebagai anak.

Oleh sedemikian beringatlah wahai sahabat, bahawa anak yang soleh itu bermula dari ibu bapanya. Masih belum terlambat andai ada yang ingin berundur dan menyusun semula strategi anda berhubung dan menyusun semula cara hidup, memohon hidayah dan pertolongan Allah. Bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat dan kembali kepada jalan yang diredhaiNya. Selain itu, janganlah lupa akan janji-janji yang telah anda lafazka.(janji untuk ikatan yang SAH-perkahwinan). Tunaikanlah, sungguhpun pengalaman yang dilalui itu pahit seketika, tetapi berkat kesabaran akan memberikan kelazatan yang berpanjangan bukan sahaja didunia malah di akhirat..

Didiklah anakmu dari sebelum isteri kamu mengandungkannya lagi. Selamat mencuba resepi terbaru..

No comments: